Voor deze onderneming worden door de Sociale zekerheid en/of FOD financiën openstaande schulden gemeld met een inhoudingsplicht tot gevolg (Art 30bis en 30ter, meer informatie via deze link).
Openstaande schulden bij de Sociale zekerheid of FOD financiën wijzen vaak op ernstige moeilijkheden, zeker als het betrokken bedrijf tevens liquiditeitsproblemen vertoont.
Deze onderneming heeft met andere woorden reeds 3 opeenvolgende jaren geen jaarrekening neergelegd.
Dergelijke bedrijven krijgen automatisch een score van -5.
Handelen met dergelijke ondernemingen is ten zeerste af te raden.
Dergelijke ondernemingen lopen bovendien het risico gerechtelijk ontbonden te worden.
Gerechtelijke ontbinding:
Op vraag van iedere belanghebbende of van het openbaar ministerie en behoudens regularisatie van de toestand in de loop van het geding, kan de ondernemingsrechtbank in wier rechtsgebied de vennootschap haar maatschappelijke zetel heeft, de ontbinding van een vennootschap uitspreken als ze haar jaarrekening voor drie opeenvolgende boekjaren niet heeft neergelegd.
Een dalend klantenkrediet kan wijzen op een dalende verkoop (en dus dalende vorderingen) of een strengere betalingspolitiek bij gebrek aan liquiditeiten binnen de onderneming.
Gefailleerde ondernemingen hebben meestal een zeer laag klantenkrediet.
Een continu stijgend leverancierskrediet kan erop wijzen dat de onderneming niet tijdig haar leveranciers kan betalen en dus met liquiditeitsproblemen kampt.
Let wel: bij gezonde ondernemingen kan dit wijzen op een bewuste of gewijzigde betalingspolitiek
Bij een kort klantenkrediet dient er snel te worden betaald.
Hoe langer de betalingstermijn, hoe onzekerder men is dat de vordering zal worden betaald.
(= verhoogd risico)
Een langer leverancierskrediet kan wijzen op een groot vertrouwen dat leveranciers in de onderneming betonen.
Klantenkrediet = kost
Leverancierskrediet = opbrengst