De KBO rapporteert geen enkele BTW-activiteit gelinkt aan dit ondernemingsnummer.
Een onderneming is vrijgesteld van het aanrekenen van btw als ze:
- uitsluitend vrijgestelde activiteiten uitoefent (het gaat bijvoorbeeld om socio-culturele, financiële en medische activiteiten), of
- geregistreerd is onder de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen.
In beide gevallen mag deze onderneming geen btw aanrekenen aan haar klanten.
Een schrapping van het btw-nummer kan aangevraagd worden door:
1) de belastingplichtige zelf:
a) bij volledig stopzetten van de onderneming
b) bij stopzetten van de btw-plichtige activiteiten binnen de onderneming
2) de overheid wanneer geen economische activiteit binnen de onderneming meer wordt vastgesteld.
De schrapping van een btw-nummer kan met andere woorden een belangrijke negatieve indicator zijn betreffende het voortbestaan van de onderneming en vergt bijkomende aandacht.
De FOD Financiën stelt het volgende:
Een in België gevestigde onderneming moet zich registreren voor de btw als ze een btw-belastingplichtige is.
Een Belgische (of buitenlandse) onderneming is btw-plichtig als zij goederen levert of diensten verricht die in het Btw-Wetboek zijn omschreven.
Als de onderneming alleen activiteiten uitoefent die vrijgesteld zijn van btw (bv.
bepaalde socio-culturele activiteiten, financiële verrichtingen, handelingen in de medische sector), en zij daardoor ook geen enkel recht op aftrek heeft, moet zij zich niet registreren.
Zij moet geen btw aanrekenen aan haar klanten (
art.44 W.
Btw).
Wanneer dergelijke onderneming evenwel Belgische btw moet voldoen wegens intracommunautaire verwervingen van goederen of wegens intracommunautaire diensten die zij heeft afgenomen of wanneer zij intracommunautaire diensten verstrekt, moet ze zich toch registreren.
Voor meer informatie betreffende de "Belasting over de toegevoegde waarde" verwijzen wij naar
Fisconet plus.
Een dalend klantenkrediet kan wijzen op een dalende verkoop (en dus dalende vorderingen) of een strengere betalingspolitiek bij gebrek aan liquiditeiten binnen de onderneming.
Gefailleerde ondernemingen hebben meestal een zeer laag klantenkrediet.
Een continu stijgend leverancierskrediet kan erop wijzen dat de onderneming niet tijdig haar leveranciers kan betalen en dus met liquiditeitsproblemen kampt.
Let wel: bij gezonde ondernemingen kan dit wijzen op een bewuste of gewijzigde betalingspolitiek
Bij een kort klantenkrediet dient er snel te worden betaald.
Hoe langer de betalingstermijn, hoe onzekerder men is dat de vordering zal worden betaald.
(= verhoogd risico)
Een langer leverancierskrediet kan wijzen op een groot vertrouwen dat leveranciers in de onderneming betonen.
Klantenkrediet = kost
Leverancierskrediet = opbrengst