Voor deze onderneming worden door de Sociale zekerheid en/of FOD financiën openstaande schulden gemeld met een inhoudingsplicht tot gevolg (Art 30bis en 30ter, meer informatie via deze link).
Openstaande schulden bij de Sociale zekerheid of FOD financiën wijzen vaak op ernstige moeilijkheden, zeker als het betrokken bedrijf tevens liquiditeitsproblemen vertoont.
Met andere woorden, voor deze onderneming ontbreekt reeds 1 volledig boekjaar.
Ondernemingen in moelijkheden houden vaak hun jaarrekening achter omdat zij de slechte cijfers wensen verborgen te houden.
Leg verscherpte waakzaamheid aan de dag en informeer bij de betrokken firma naar het waarom.
(*) 1/2 van de gefailleerde bedrijven heeft minstens 1 jaar na het afsluiten van het laatste boekjaar de jaarrekening van het vorige boekjaar nog steeds niet neergelegd!
(*) Bron: Companyweb: resultaat op basis van eigen studie naar oorzaken van faillissementen
Een dalend klantenkrediet kan wijzen op een dalende verkoop (en dus dalende vorderingen) of een strengere betalingspolitiek bij gebrek aan liquiditeiten binnen de onderneming.
Gefailleerde ondernemingen hebben meestal een zeer laag klantenkrediet.
Een continu stijgend leverancierskrediet kan erop wijzen dat de onderneming niet tijdig haar leveranciers kan betalen en dus met liquiditeitsproblemen kampt.
Let wel: bij gezonde ondernemingen kan dit wijzen op een bewuste of gewijzigde betalingspolitiek
Bij een kort klantenkrediet dient er snel te worden betaald.
Hoe langer de betalingstermijn, hoe onzekerder men is dat de vordering zal worden betaald.
(= verhoogd risico)
Een langer leverancierskrediet kan wijzen op een groot vertrouwen dat leveranciers in de onderneming betonen.
Klantenkrediet = kost
Leverancierskrediet = opbrengst